Grahamsbröd med zucchini.

Ikväll efter den hemmagjorda gulaschsoppan och efter att Lars tog över Lillan passade jag på att baka lite då det ekar tomt av bröd i frysen. Ska försöka att återge er receptet. 
 
För en långpanna behöver du:
2 pkt jäst
1 l vatten, fingervarmt.
2 tsk salt
1 dl linfrön
zucchinimängd efter smak. Rivs grovt.
2 dl grekisk/turkisk yoghurt/ kesella
3 dl kruskakli
fullkornsgrahamsmjöl
vetemjöl
 
Gör såhär:
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader. Häll över jästen och blanda väl. 
Häll i allt utom mjölet.
Fördela mjölsorterna hur du vill beroende på hur du vill ha det (jag föredrar mer grahamsmjöl) och häll i lite i taget för att degen inte ska bli för hård. När du gör i långpanna är det lite lättare att sprida ut degen om den är lite mer kladdig. 
 
Låt jäsa ca 40 min under bakduk. 
Fördela på smord långpanna eller med bakplåtspapper. Sätt  ugnen på 225 grader. Låt jäsa ytterligare 40 min och grädda mitt i ugnen i ca 30 min. 
 
Skär i önskad storlek.
 
Ät!
 
 
 
Recept | bakning, bröd, graham, hembakat, recept | |
Upp