Fem tips för att lyckas med hembakat bröd.

Att baka bröd själv är både nyttigare och billigare än att gå till affären, speciellt om du är som mig, lever gärna på bröd, mums. Det är lätt att få det tråkigt och torrt dock men jag ska försöka ge er mina bästa tips jag samlat genom åren när mamma bakat så det yrt mjöl i hela köket och mina egna korta, men erfarna, brödbakarår. 
 
- Häll i morötter, zuchini, äpple, lingon eller russin för att ha något saftigt i
 
- Låt degen jobba länge, 10-15 min, så det blir "trådar" om du drar i den. Fördelen med bakmaskin då det nog blir svettigt. men se det som ett träningspass om du kör för hand.
 
- Häll i mjölet sist och lite i taget när det närmar sig klart. Det är otroligt lätt att det blir för mycket här och att du får torrt bröd som resultat. Låt degen släppa från bunken brukar vara standard i recpet men hellre en för kladdig deg som du efter jäsningen kan baka in mer mjöl i.
 
- Glöm inte brödet i ugnen! Så himla lätt att glömma och så himla svårt att veta när det är perfekt klart. Du lär dig.
 
- Frys in brödet i mindre delar så du kan ta upp "färskt" bröd ofta. Jag brukar dela limpor på hälften och frallorna fryser jag in max 6 i varje påse.
 
Hoppas ni får nytta av tipsen!
 
 
Min uråldriga assistent funkar perfekt.
 
Recept | bakning, bröd, hembakat, höstmys, tips | |
#1 - - Belinda:

Avis på assistenten!😍 Ett tips till är att smörja händerna med olja ist f mjöl nör man ska knåda den= mindre torrt!

Svar: Det ska jag prova!
Josefin

Upp