Grötfrallor och uppförsbacke.

Andra dagen spenderandes hemma då bäckenet börjar kännas ordentligt. Att lämna Lillan på föris är inte en lek längre. Okej att alla föräldrar ogillar backen upp men jag ogillar den mest. Kanske tillsammans med de andra gravida där. Hoppas kunna få läkartid snart. 
 
Under kvällen var vi i lekparken och jag går in med inställningen att det går bra. Men även det var en uppförsbacke.
 
Min syssla idag, förutom rehab, var att baka frallor. Grötfrallor för att vara mer exakt och de blev riktigt goda! Serverade dem med linssoppa, en av de omgångar jag åt dem.
 
Du behöver för ca 25 frallor:
Gröt:
3 dl fiberhavregryn
5 dl vatten
1 krm salt
 
50 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
3 msk rapsolja
2 tsk salt
12 dl vetemjöl
18 dl rågsikt
 
Koka ihop gröten.
 
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt det fingervarma vattnet, blanda tills jästen löst sig. Tillsätt salt, rapsolja och mjöl. Hellre för lite mjöl än för mycket till en början. Arbeta degen tills den blir trådig.
 
Låt jäsa under bakduk i ca 40 min. Baka ut frallorna och låt jäsa ytterligare 40 min under bakduk. Grädda i ugnen på 225 grader ca 15 min 
 
Ät!
 
 
Recept, Vardagen | bakning, frallor, grötfrallor, hembakat, recept | |
Upp