Rosa bröd.

Tips för ett roligare, nyttigare bröd. Rödbetor! Vem vill inte äta ett rosa bröd?
 
Som ni vet är mina recept från huvudet men ungefär dessa mått:
Ca 35 frallor
2 pkt jäst
1 l  vatten
1 tsk salt
2 rivna rödbetor
2 dl fiberhavregryn
1 dl solrosfrön
Grahamsmjöl till det nästan blivit en bra deg
Resten vetemjöl
Sesamfrön till topping.
 
Gör såhär:
Smula jästen i en bunke. Tillsätt vattnet på 37 grader. Blanda i salt, rödbetor, frön och havregryn innan du till sist häller i mjölet. Arbeta ihop degen ordentligt och låt sedan jäsa under bakduk i 40 min. 
Rulla frallor, lägg på en plåt och låt jäsa ytterliggare 40 min. Pensla med ex. ägg eller olivolja(mina frön lossnade lite) och strö över frön. Grädda mitt i ugnen ca 10-12 min.
 
Det luktade väldigt mycket rödbeta när jag tog ut dem men de smakade lagom.
 
 
Hälsa, Recept | bakning, bröd, frallor, hembakat, hälsa, hälsosamt | |
Upp