Normalvikt men normalkropp?

Idag ställde jag mig på vågen och för första gången visade den min startvikt innan graviditeten. Det tog alltså 4 månader att komma hit vilket verkligen är bra! Jag är nöjd, glad och tacksam. Men vikten säger så lite. Den kan ge ett litet hum om var vi står men det säger verkligen inte allt! 
 
Innan jag blev gravid var jag så mycket starkare. Innan jag var gravid hade jag så mycket bättre kondition. Innan jag blev gravid hade jag magrutor, snygga deltoideus och biffiga lår. Idag känner jag mig svag, tanig, flåsig och slapp. MEN JAG ÄR ÄNDÅ SÅ IMPONERAD! Kroppen är så fantastisk och så gjord för att klara av att föda barn. 
 
Foglossningen ger sig fortfarande till känna pga att homonet relaxin fortfarande är kvar i kroppen. Känner mig dessutom fortfarande om om att jag är uttänjd nertill, hehe, men antar att det kommer vara såhär ett tag till. Kroppar återhämtar sig olika men jag hoppas och tror att jag har haft nytta av min träning genom hela graviditeten och snabbt komma igen efteråt. Såklart på den nivån som funkat.
 
Jag jobbbar mycket på anspänningen i inre magmusklerna nu och med knipövningar vilket jag tror jag har ganska bra kontroll på nu. Det började jag med direkt och även under graviditeten. Ryggen har fått kämpa mycket utan stöd från inre magmusklerna men försöker alltså bygga upp dem och alltid ha med den anspänningen. Speciellt vid lyft och när jag typ böjer mig. Annars kör jag snabba promenader och lätt styrketräning. Överlycklig över att just klarat 5 vanliga armhävningar för första gången på såå länge! 
 
Heja alla mammor!
 
 Ingen aktivering vs. aktivering av inre magmuskler. 
 
Hälsa | efterförlossning, eftergraviditet, graviditet, hälsa, mammamage, postpartum, träning | |
Upp